Inleiding
De ontwerpsector: een afbakening
Meer dan de helft van de professionals die het CBS tot de kunstsector rekent, is werkzaam in de ontwerpsector. Deze sector is dan ook omvangrijk en zeer divers van karakter. Ontwerp richt zich niet alleen op het leveren van diensten en het maken van gebruiksobjecten, zoals een website of meubilair, maar ook op het ontwerpen van processen en het maken van autonome kunst. Als bijna onze hele leefomgeving het werk is van ontwerpers, rijst de vraag: wat en wie rekenen we tot de ontwerpsector, en wat
In dit advies onderscheiden we drie deelsectoren: architectuur, waaronder stedenbouw, landschapsarchitectuur en interieurarchitectuur; vormgeving, waaronder grafische vormgeving, productvormgeving en mode;
Adviesaanvraag en werkwijze
Dit advies is een van de tien sectoradviezen die de Raad voor Cultuur tussen
Vanuit dit perspectief heeft de minister van OCW ons gevraagd uitspraken te doen over de artistieke, maatschappelijke en economische stand van zaken in de Nederlandse ontwerpsector. Meer in het bijzonder is de raad verzocht om in zijn advies aandacht te besteden aan de rol van instellingen in de ontwerpsector. Ook is ons gevraagd na te denken over de vraag hoe vanuit het cultuurbeleid het beste verbindingen gemaakt kunnen worden met maatschappelijke uitdagingen, bijvoorbeeld rondom de zorg, klimaatverandering, energietransitie en het onderwijs. In de adviesaanvraag is ook het verzoek opgenomen om het domein van de
Om meer over de actuele ontwikkelingen te weten te komen, heeft de raad ‘tafellakensessies’ georganiseerd met makers en denkers uit de drie afzonderlijke deelsectoren. In deze sessies kwamen professionals aan het woord over het onderwijs, de beroepspraktijk en het discours in hun specifieke
Voor de kwantitatieve gegevens over de sector heeft de raad gebruikgemaakt van diverse bronnen, zoals de monitor Creatieve Industrie van het CBS en de monitor die door iMMovator is samengesteld. Verder hebben we ook gebruikgemaakt van de Games Monitor, Cultuur in Beeld, de sectorbeschrijving van Panteia,
Perspectieven
In dit advies wordt de sector geanalyseerd vanuit drie perspectieven; het artistiek-culturele perspectief, het economische perspectief en het maatschappelijke perspectief. Deze invalshoeken gelden ook voor de andere sectoradviezen van de raad en maken een vergelijking tussen de sectoren mogelijk. Daarnaast zijn ze voor de ontwerpsector herkenbaar als de belangrijkste, maar verschuivende, redenen voor het overheidsbeleid van de
In de jaren tachtig van de vorige eeuw motiveerde de Rijksoverheid haar beleid door de esthetische kwaliteit en culturele betekenis van ontwerp te benadrukken. Het beleid van de toenmalige ministers
Vanaf de eeuwwisseling drong de economische waarde van de ontwerpsector door in het beleid. Het feit dat de sector zo’n waarde vertegenwoordigde, een positieve invloed op het vestigingsklimaat kon hebben en substantieel bijdroeg aan het bruto nationaal product, bood een nieuwe legitimering.
Midden in de economische crisis,
Ondanks de verschuiving van de aandacht, bleef de kern van het cultuurbeleid steeds de erkenning van de artistiek-culturele waarde van de ontwerpsector voor de samenleving.
Opbouw van het advies
Dit advies gaat in Beschrijving van de ontwerpsector verder met een beknopte schets van de drie deelsectoren waarover ons advies is gevraagd. We pretenderen niet volledig te zijn, maar willen kort de geschiedenis van het cultuurbeleid voor de sector schetsen en de lezer een indruk geven van de huidige trends en ontwikkelingen. Daarna kijken we achtereenvolgens vanuit artistiek-cultureel, economisch en maatschappelijk perspectief naar de sector.
Bijlage Overzicht gesprekspartners
Idem
Idem
Onder het bewind van Elco Brinkman (minister van Cultuur in 1985) kwam de buitenland promotie op gang. Spraakmakend was ook de tentoonstelling ‘Holland in Vorm’ die in 1987 door vijf verschillende kunstmusea werd gepresenteerd. De term Super Dutch werd gelanceerd in een publicatie uit 2000 van Bart Lootsma over nieuwe Nederlandse architectuur.
The construction of a national practice at the intersection of national and international dynamics
Meroz, J, Dutchnesses of Dutch Design, 2016
Cultuur beweegt.
De betekenis van cultuur in een veranderde samenleving
Ministerie van OCW, 2013