Een schets van de museumsector
De verschillende actoren in het museale ecosysteem – beheer, behoud, onderzoek en presentatie – komen aan bod en we brengen, aan de hand van zo recent mogelijke gegevens, de stand van zaken in
Afbakening van de sector
Voor het museumbegrip volgt de raad de definitie van de International Council of
Het Centraal Bureau voor de
Spreiding van musea over Nederland
(in aantallen)
● Nationaal Museum van Wereldculturen is verspreid over drie locaties:
Amsterdam, Leiden, Berg en Dal.
bron: CBS, Museumvereniging. Als gevolg van geheimhoudingsregels (te weinig musea) is Flevoland toegevoegd aan Utrecht.
Wanneer we de musea onder de loep nemen, ontdekken we instellingen in alle soorten en maten. De Nederlandse museumsector kent een enorme diversiteit. Zo zijn er bijvoorbeeld, naast alle gerenommeerde kunstmusea en grote volkenkundige musea, een bakkerijmuseum, een tassenmuseum en een jenevermuseum. Daarnaast is er een grote variëteit in de omvang van musea. Musea als het
Ook is er een enorm verschil in de omvang van collecties: zo bezit Naturalis
Beheer en behoud
Musea behouden en beheren een collectie op het gebied van kunst, geschiedenis, natuurhistorie, volkenkunde, bedrijf, wetenschap en techniek. In 2016 was het merendeel van de Nederlandse musea een geschiedenismuseum (ongeveer
Musea per categorie
(in percentages)
bron: CBS, 2017
Een bijzondere categorie in het museumveld vormen kastelen en buitenplaatsen. In de meeste gevallen zijn dit opengestelde monumenten met een museale (ensemble)functie, die de ontstaans- en bewonersgeschiedenis van het monumentale gebouw en zijn omgeving
Musea zijn niet de enige instellingen die een (erfgoed)collectie beheren. Erfgoedinstellingen als archieven en bibliotheken zijn net als musea gericht op het bewaren van erfgoedcollecties en laten die ook zien aan het bredere publiek. Er zijn steeds meer bibliotheken en archieven die tentoonstellingen organiseren, zoals de Koninklijke Bibliotheek, het Nationaal Archief, universiteitsbibliotheken in Leiden, Amsterdam en Utrecht, en stedelijke archieven als het Utrechts Archief en het Stadsarchief Amsterdam. Toch is de primaire publiekstaak van deze instellingen een andere dan die van musea: de nadruk ligt op het ontsluiten van de documenten voor gebruikers in plaats van het tonen ervan. Deze instellingen vallen – voor zover ze niet ook geregistreerd zijn als museum – dan ook buiten de scope van dit sectoradvies.
Rijksgesubsidieerde musea
De rijksgesubsidieerde musea nemen een aparte positie in de Nederlandse museumsector in. Ze vormen een groep musea waarvan de ontstaansgeschiedenis start aan het begin van de negentiende eeuw, toen achtereenvolgens koning Lodewijk Napoleon en koning
Aanvankelijk maakten de musea deel uit van de Rijksoverheid, maar
Met de invoering van de BIS
Met de Erfgoedwet, die in 2016 in werking is getreden, heeft het deel van de financiering van rijksgesubsidieerde musea dat betrekking heeft op beheer en behoud van collecties en huisvesting een langjarig perspectief gekregen. Er vallen
De gemeentelijke overheden nemen, bezien vanuit het aantal musea, het grootste aandeel in subsidie voor hun rekening:
Omzetaandeel
(in percentages)
Hoofdfinancier
(in percentages)
bron: Museumvereniging, 2017
De Rijkscollectie
De Staat is verantwoordelijk voor een omvangrijke collectie erfgoed- en kunstvoorwerpen: de rijkscollectie. Het gaat om erfgoed van bijzonder belang waarvan de Staat eigenaar is of waarvan de zorg (gedeeltelijk) aan de Staat is toevertrouwd, zoals bij de collecties van het Joods Historisch Museum en het Nederlands Fotomuseum.
De rijkscollectie kent veel verschillende beheerders. Een gedeelte wordt beheerd door ministeries, Colleges van Staat, uitvoerende diensten en Nederlandse ambassades en
De Collectie Nederland
Alle collecties die vanwege het maatschappelijke belang ervan met publieke middelen in stand worden gehouden, waaronder de rijkscollectie, vallen onder de Collectie Nederland. Die bestond in 2015 uit bijna
Om de (digitale) zichtbaarheid en toegankelijkheid van de Collectie Nederland te vergroten, stuurt de overheid aan op een actief bruikleenverkeer tussen musea. Overheden en musea werken hiervoor aan een Code Bruikleenverkeer. Specifiek voor internationale bruiklenen en bruiklenen uit particuliere collecties in Nederland die niet openbaar toegankelijk zijn, heeft de overheid een indemniteitsregeling in het leven geroepen: een garantstelling waarbij de Nederlandse Staat een deel van het risico op schade aan en verlies van tentoonstellingsbruiklenen overneemt.
Indemniteitsgarantie kan worden aangevraagd voor tijdelijke tentoonstellingen en langdurige bruiklenen die van uitzonderlijk belang zijn voor Nederland. Het indemniteitspercentage is maximaal
Aankopen en afstoten
Musea kunnen hun collectie aanvullen door objecten of verzamelingen (gezamenlijk) aan te kopen. Bij aankopen wordt verwacht dat musea rekening houden met hun profiel en de Collectie Nederland. Voor het aankopen van collecties kunnen musea een financiële bijdrage vragen aan onder andere hun eigen vriendenvereniging, de Vereniging Rembrandt en het Rijk via het Nationaal Aankoopfonds en het Mondriaan Fonds.
Financiële bijdragen
Financiële bijdragen uit zowel publieke als private financieringsbronnen zijn onmisbaar voor de aankoopcapaciteit van musea.
Niet alleen verrijken musea hun collectie door nieuwe onderdelen aan te schaffen; zij kunnen de collectie ‘opschonen’ door onderdelen af te stoten. Objecten worden geruild, verkocht, geschonken of vernietigd. Het Mondriaan Fonds kent hiervoor de Bijdrage Collectiemobiliteit, die gebruikt kan worden voor het afstoten en overdragen van collectie-onderdelen. Voor het afstoten van collecties en objecten is er de Leidraad voor Afstoting van Museale
RCE, Erfgoedinspectie, RKD en KIEN
Op het gebied van onderzoek en ondersteuning zijn de RCE, de Erfgoedinspectie, het Nederlands Instituut voor
De RCE is het kennisinstituut voor roerend en onroerend erfgoed. Hij ondersteunt de Rijksoverheid op het gebied van beheer en behoud, en musea op het gebied van collectiemanagement. De Erfgoedinspectie houdt toezicht op een deel van het Nederlandse Erfgoed en de archieven van de Rijksoverheid, en controleert of er goed voor het erfgoed wordt gezorgd.
Het RKD beheert, behoudt, onderzoekt, presenteert en publiceert kunsthistorische kennis en informatie voor musea, wetenschap en publiek. Hiervoor ontvangt het instituut als ondersteunende instelling rijkssubsidie in het kader van de BIS. Het ministerie van OCW financiert via het RKD het zelfstandige CODART, een netwerk van Nederlandse en Vlaamse conservatoren. Het KIEN heeft de taak om een inventaris op te stellen van het Nederlandse immaterieel erfgoed, die te onderzoeken en toegankelijk te maken. Met ingang
Museumvereniging en ICOM Nederland
De Museumvereniging is de branchevereniging voor musea en is
Museumregister
Het Museumregister is een accreditatiesysteem van museale instellingen die aantoonbaar voldoen aan de criteria voor een kwalitatief hoogwaardige invulling van de functies van een museum (aan de hand van de ICOM-definitie). Het doel van deze registratie is het zichtbaar maken, bewaken en verbeteren van de kwaliteit van de Nederlandse musea, voor een verantwoord beheer van het museale erfgoed in Nederland.
Presentatie/aanbod
Behalve beheer en behoud is het presenteren van de collectie aan het publiek een hoofdtaak van een museum. Dat doen musea onder meer aan de hand van de vaste opstelling van de kerncollectie, tentoonstellingen en educatieve programma’s. Musea organiseren rondleidingen, speurtochten, workshops, cursussen, symposia, debatten en lezingen. Collecties van musea worden ook gepresenteerd op uiteenlopende plekken, zoals galeries, kunstuitleencentra, festivals, kunstbeurzen, veilingen, presentatie-instellingen, de openbare ruimte en online.
In 2016 programmeerden de Nederlandse musea gezamenlijk
Een steeds groter deel van de collecties van de Nederlandse musea wordt toegankelijk via internet.
Publiek
De Nederlandse musea zijn in trek. In 2016 ontvingen de
Bereik Nederlandse musea per leeftijdscategorie, 2014
(in percentages)
Het SCP maakt in het bereik onderscheid tussen zes typen musea: kunst, geschiedenis of archeologie, natuur(geschiedenis), wetenschap of techniek, volkenkunde en gemengd. Voor ons overzicht zijn wij uitgegaan van een gemiddelde van deze percentages per leeftijdscategorie.
Bereik Nederlandse musea per etniciteit, 2014
(in percentages)
Het SCP maakt in het bereik onderscheid tussen zes typen musea: kunst, geschiedenis of archeologie, natuur(geschiedenis), wetenschap of techniek, volkenkunde en gemengd. Voor ons overzicht zijn wij uitgegaan van een gemiddelde van deze percentages per etniciteit.
bron: SCP, 2016
Op initiatief van de musea zelf is
(Beroeps)opleidingen voor de museumsector
Wie opgeleid wil worden tot museumprofessional kan terecht bij een flink aantal opleidingen. Op universitair niveau is er onder meer een tweejarige master (curating arts and cultures) voor museumconservator aan de Universiteit van
Tilburg University en de Erasmus Universiteit Rotterdam bieden bredere masteropleidingen aan voor de museumsector: kunsten, publiek, samenleving in Tilburg en de masters culturele economie & cultureel ondernemerschap en kunst en cultuurwetenschappen in Rotterdam. Aan de UvA kun je diverse specialisaties volgen op het gebied van de museumsector, zoals cultuurwetenschappen, archiefwetenschap en culturele informatiewetenschap. Daarnaast zijn er kunstgeschiedenisopleidingen aan onder andere de Universiteit Utrecht, UvA, Radboud Universiteit Nijmegen, Universiteit Leiden en de RUG.
Er bestaat in Nederland één
Op het gebied van onderwijs en ontwikkeling bieden meerdere musea fellowships en talentonwikkelingsprojecten aan. Dit zijn onder andere het Rijksmuseum Amsterdam, het Groninger Museum met Conservator in Opleiding in samenwerking met de RUG en het Mauritshuis met het American Friends of the
Vanuit de Nationale Kennisagenda voor het Museale Veld is een programma van museumbeurzen via NWO ontwikkeld, maar dat is sinds
Arbeidsmarkt & financiën
In 2016 werkten in totaal bijna
Financiën
In 2016 maakten subsidies het grootste deel uit van de inkomsten van musea in Nederland
Sponsors en fondsen
Musea kunnen bij sponsors en fondsen terecht voor bijvoorbeeld aankopen, tentoonstellingen, restauraties en kortlopende projecten. Naast de directe financiering door de drie overheden, verstrekt bijvoorbeeld het Mondriaan Fonds bijdragen aan musea. Het Mondriaan Fonds is een stimuleringsfonds voor beeldende kunst en erfgoed. Het kent meerdere regelingen voor musea, bijvoorbeeld voor meerjarenprogramma’s en collectieprogramma’s, voor incidentele aankopen en voor projectinvesteringen.
In 2017 schonk de BankGiro Loterij bijna
Zie voor beschrijving van het begrip ecosysteem in cultuursector Raad voor Cultuur, 2017.
Een geregistreerd museum voldoet aan de museumnorm zoals gesteld door het Museumregister.
Niet-geregistreerde musea worden door het CBS meegeteld mits wordt voldaan aan een viertal criteria.
Onderzoeksomschrijvingen Musea.
CBS, 2017
Vanaf 2015 hanteren het CBS, de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed en de Museumvereniging een gezamenlijke definitie voor het bepalen van het aantal musea, in plaats van verschillende criteria. Dit heeft ertoe geleid dat het aantal instellingen dat als museum wordt geclassificeerd is teruggelopen van 799 in 2013 naar 685 in 2015.
Cultuur in Beeld.
OCW, 2017b
Nieuwe museumvormen vragen om andere afbakeningscriteria.
Bergevoet, F., 2013
Musea in Nederland 2016.
CBS, e.a., 2017
Voorbeelden hiervan zijn Paleis Het Loo, Huis Doorn en Kasteel de Haar.
Museumcijfers 2016.
Museumvereniging e.a., 2017a
De raad vermoedt dat het overige deel eigendom is van particulieren. Van de musea die zijn aangesloten bij de Museumvereniging is in 2015 16 procent van de collectie eigendom van musea zelf; voor overheden is dat 78 procent. Het verschil in percentages kan worden verklaard omdat het merendeel van de populatie van de Museumvereniging bestaat uit geregistreerde musea, die de collectie beheren van de overheid.
erfgoedmonitor.nl
Subsidieregeling indemniteit bruiklenen 2016.
OCW, 2015
Musea in Nederland 2016.
CBS, e.a., 2017
In 2016 is er geen beroep gedaan op het Aankoopfonds.
erfgoedmonitor.nl
Jaarverslag 2016.
Vereniging Rembrandt, 2017
Tot 1 januari 2018 konden musea ook voor aankopen terecht bij het VSBfonds. De komende jaren richt dit fonds zich intensiever op actief burgerschap. Dit betekent dat het budget voor aankopen is komen te vervallen.
erfgoedmonitor.nl; vsbfonds.nl
Museumcijfers 2016.
Museumvereniging e.a., 2017a
Musea in Nederland 2016.
CBS, e.a., 2017
Musea in Nederland 2016.
CBS, e.a., 2017
Musea in Nederland 2016.
CBS, e.a., 2017
Museumcijfers 2016.
Museumvereniging e.a., 2017a
museumvereniging.nl
Musea in Nederland 2016.
CBS, e.a., 2017
Musea in Nederland 2016.
CBS, e.a., 2017
Museumcijfers 2016.
Museumvereniging e.a., 2017a
Toekenningen 2015 en 2016.
Mondriaan Fonds, 2017
erfgoedmonitor.nl; bankgiroloterij.nl
Feiten & cijfers Creative Europe Cultuur 2015.
Creative Europe Desk NL en Dutch Culture, 2016