De museumsector vanuit
maatschappelijk perspectief
We analyseren hieronder hoe musea zich tot de samenleving verhouden. We gaan in op het bezoek aan musea, de samenwerkingen die zij aangaan met elkaar en andere organisaties, en educatie en participatie. We zien een toename van het museumbezoek en constateren inventieve strategieën om nieuwe generaties aan te spreken. De komende jaren zullen, wat de maatschappelijke waarde van musea betreft, in het teken staan van het diversiteitsvraagstuk, stakeholdersmanagement, duurzaamheid en de afstemming tussen musea en het onderwijs. Tot slot doen we aanbevelingen aan de overheden en de sector.
Publieke waarde
Het bezoek aan de Nederlandse musea is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen: van ruim
Musea zitten qua publiekbereik voorlopig in een vrij comfortabele positie. Ze profiteren de komende jaren van de
Musea zullen zich continu moeten afvragen hoe zij het draagvlak in de samenleving op de lange termijn kunnen
Buiten de eigen muren treden
Er zijn veel goede voorbeelden van musea die nieuwe strategieën ontwikkelen om hun actuele waarde te verstevigen. Een van de beproefde manieren is om buiten de eigen muren te treden. Zo hebben het Rijksmuseum en NEMO dependances ingericht op Schiphol. Dit soort vooruitgeschoven posten (‘
Een ander voorbeeld van een museum zonder gebouw is het Amsterdamse initiatief ‘Museum zonder Muren’. Dit initiatief ziet een wijk, buurt of gebied als museum en inspiratiebron voor het maken van programma’s en tentoonstellingen. Ook Museum Rotterdam richt zich op een groot bereik in de stad. Het bouwt een collectie op die niet in het museum staat, maar nog een actieve rol speelt bij de oorspronkelijke eigenaren. We zien veel kansen voor musea om naar buiten te treden in de wijk en de stad. In dit verband zijn er voor stedelijke regio’s goede aanknopingspunten om dit samen met musea te initiëren. Overigens ligt het niet voor alle musea voor de hand om buiten de eigen muren te programmeren, bijvoorbeeld als het gebouw een centrale rol speelt in de presentatie.
De deuren open zetten
Daarnaast kunnen musea de samenleving meer binnenlaten. Er zijn groepen Nederlanders die potentieel publiek kunnen zijn, maar zich onvoldoende uitgenodigd voelen om een museum te bezoeken. Het is de uitdaging om niet zozeer aanbod vóór hen, maar mét hen te maken. Musea kunnen met specifieke gemeenschappen in gesprek gaan en tentoonstellingen ontwikkelen waarmee ze op een nieuwe manier sociale inclusiviteit en meerstemmigheid
Een andere manier om een dynamische wisselwerking tussen het museum en de samenleving tot stand te brengen, is door ‘ambassadeurs’ uit verschillende wijken aan te stellen die hun achterban bij het museum betrekken. Deze ambassadeurs vervullen een brugfunctie tussen het publiek en het
Een kwalitatieve benadering van het publiek
Al deze voorbeelden laten zien dat de sector via nieuwe presentatievormen en verbindingen met het publiek zorgt voor een meerstemmige benadering van de collectie. De innovatieve kracht waarover veel musea beschikken, wordt hierbij optimaal ingezet. Vooraf is succes nooit verzekerd, maar de ambitie om nieuwe strategieën te ontwikkelen is belangrijk.
Publieksaantallen spelen een grote rol in het maatschappelijk debat, als houvast voor subsidieverleners. Volgens de raad staat de fixatie op meetbare doelstellingen, zoals publieksaantallen en eigen inkomsten, op gespannen voet met het bereiken van nieuwe doelgroepen. Het zou niet alleen moeten gaan om hoeveel mensen je wilt bereiken, maar vooral om wie je wilt bereiken. Dat betekent dus eerder een kwalitatieve, dan een kwantitatieve benadering van het
Dit betekent niet dat we verwachten dat musea alle bevolkingsgroepen kunnen bedienen, maar wel dat zij elkaar daarin aanvullen. Het vergt namelijk een enorme inspanning om nieuwe doelgroepen te bereiken. De waarde hiervan is minder goed in financieel-economische termen uit te drukken, maar heeft vooral maatschappelijke betekenis. Overheden zouden musea hiervoor meer ruimte moeten geven.
Het is van groot belang dat musea zicht hebben op de resultaten van hun strategieën om nieuw publiek te bereiken. Daarom pleit de raad voor extra middelen om te verkennen waar de museale behoeften van verschillende doelgroepen liggen, wat het effect is van specifieke programma’s en om te zorgen voor een lerend vermogen voor de sector door resultaten en goede voorbeelden met elkaar te delen.
Code Culturele Diversiteit
Willen musea daadwerkelijk verandering teweegbrengen op het gebied van publieksbereik, dan is het cruciaal om structureel aandacht te besteden aan het diversiteitsvraagstuk. Dit gaat verder dan het op projectbasis aantrekken van divers publiek. Het gaat om het leren kennen van doelgroepen, als onderdeel van de (marketing)activiteiten van musea. Ook achter de schermen en bij het aanspreken van sponsors is het van groot belang te werken aan diversiteit.
Een stap in de goede richting is in 2011 gezet met de invoering van de Code Culturele
Het is daarbij essentieel om personeel, publiek, programma en partners in samenhang met elkaar te zien. Het is lastig om publiek met een andere culturele achtergrond te werven, zonder in te grijpen in het inhoudelijke beleid van een museum. En zulke veranderingen kunnen pas effectief worden als de organisatie zelf ook cultureel divers is samengesteld. Tot onze spijt constateren we dat musea nog weinig personen met een migratieachtergrond in de backoffice hebben. Een cultureel diverse museumorganisatie kan helpen een veelzijdig publiek aan te spreken dat zich herkent in het aanbod.
Samenwerking
Sinds een aantal jaren is ‘samenwerking’ het toverwoord wanneer musea wordt gevraagd om zich te verbreden en te verdiepen. In haar Museumbrief noemt toenmalig minister Bussemaker samenwerken ‘de sleutel voor
De raad heeft in het verleden ook gewezen op het belang van samenwerking. In het museumadvies ‘Ontgrenzen en Verbinden’ pleit de raad voor een museaal bestel waarin samenhang en samenwerking meer aandacht
Bij de meeste musea is samenwerking een integraal onderdeel geworden van de core business. Samenwerking geeft een impuls aan nieuwe betekenissen van collecties en zorgt ervoor dat musea sterker in de maatschappij staan. Musea werken veel samen met
Samenwerking die vanuit allerlei perspectieven en met allerlei doelen wordt gezocht, wordt tegenwoordig ook wel development of stakeholdersmanagement genoemd – in het Rijksmuseum is hiervoor in 2016 zelfs een directieplek ingeruimd. Daaronder vallen ook sponsorrelaties, vriendenverenigingen en samenwerkingen met universiteiten. We beschouwen dit als een geslaagde manier om samenwerking naar een hoger niveau te tillen, waarbij het gemeenschappelijke kenmerk is dat het museum verbindingen legt met andere actoren in de samenleving. Samenwerking is inmiddels een term geworden voor uiteenlopende activiteiten, die eigenlijk niet onder één noemer kunnen worden gebracht. De vraag is niet meer of musea voldoende samenwerken, maar of het juiste resultaat wordt bereikt.
De raad is van mening dat internationale samenwerkingen verder benut kunnen worden. Musea zijn een belangrijke plek waar Nederland als onderdeel van Europa en de wereld begrepen kan worden. We wijzen erop dat de Europese Unie via een programma als ‘Creative Europe’ als medefinancier kan optreden. Europese samenwerkingen kunnen de scope van Nederlandse musea verbreden en zorgen voor een sterkere worteling in de omringende landen.
Educatie en participatie
Zoals de raad beschrijft in ‘De Cultuurverkenning’ en ‘Agenda Cultuur’, is cultuureducatie een noodzakelijke voorwaarde voor effectief cultuurbeleid. Via cultuureducatie verwerven mensen, jong en oud, competenties die zij nodig hebben om volwaardig deel te kunnen nemen aan een complexe, pluriforme en snel veranderende
Het museumbezoek in schoolverband zit al een aantal jaren in de lift: tussen 2011 en 2016 is dit aantal bezoeken gestegen van
We zijn onder de indruk van de kwaliteit van de educatieprogramma’s van musea. De raad vindt het een goede zaak dat musea gebruikmaken van interactieve benaderingen in educatieprogramma’s, zodat bezoekers – zowel kinderen als volwassenen – op een actieve manier en spelenderwijs oefenen met vaardigheden en leren over de (geschiedenis van de) museumcollectie en de verhalen hierover. Een mooi voorbeeld is het Lorentz Lab in Teylers Museum, waar bezoekers via een theatrale tour kennismaken met de natuurkundige collectie van
Museumeducatie heeft de potentie om aan te sluiten bij uiteenlopende schoolvakken. Het meest voor de hand liggend zijn de vakken geschiedenis en kunstgeschiedenis, maar er zijn ook musea die educatieprogramma’s verzorgen op het gebied van natuurkunde (zoals Teylers Museum, Rijksmuseum Boerhaave en NEMO), aardrijkskunde (bijvoorbeeld GeoFort), muziek (onder andere Museum Speelklok) en biologie (denk aan Naturalis Biodiversity Centre of Micropia). Tegelijkertijd merken we op dat sommige musea minder geschikt zijn voor educatie of bepaalde educatiedoelgroepen, bijvoorbeeld omdat de inhoud zich daarvoor niet goed leent.
We zien dat er steeds meer overleg plaatsvindt tussen musea onderling en tussen musea en scholen. We vinden wel dat er nog meer afstemming mogelijk is, zodat musea kunnen aansluiten bij de vraag uit het onderwijs. Het is zorgelijk dat veel basis- en middelbare scholen vaak onvoldoende verantwoordelijkheid voelen voor cultuureducatie en hiervoor niet genoeg ruimte maken in het lesprogramma. Daarbij gaan er flinke kosten gemoeid met het vervoer naar musea, waardoor de drempel hoog is om met scholieren een bezoek te gaan brengen.
Er zijn voorbeelden van succesvolle initiatieven om het vervoer te faciliteren, zoals de
Vrijwilligers
Een grote betrokkenheid vanuit de maatschappij blijkt uit de talloze vrijwilligers die zich inzetten voor musea. Veel musea kunnen zonder hen niet bestaan; de belangrijkste reden om met vrijwilligers te werken, is dan ook van financiële aard. Daarnaast hebben vrijwilligers veel expertise en zijn ze belangrijk voor het draagvlak in de (lokale) samenleving. De meest voorkomende taken van vrijwilligers zijn gericht op educatie en presentatie, publieksfuncties en collectiebeheer- en behoud. Het merendeel van de vrijwilligers is zestig jaar of
We hebben waardering voor de grote hoeveelheden vrijwilligers die in musea actief zijn. In de hele cultuursector is het aantal vrijwilligers toegenomen, maar in de museumsector is deze stijging procentueel het grootste: van bijna
Omdat musea soms volledig afhankelijk zijn van vrijwillige inzet, constateren we dat in sommige gevallen functies worden ingevuld door vrijwilligers die eigenlijk de verantwoordelijkheid en expertise van een betaalde kracht vereisen. Er vindt dan als het ware verdringing plaats. Tegelijkertijd kan de toename van het aantal vrijwilligers ook het gevolg zijn van de introductie van nieuwe
Duurzaamheid
We vinden het belangrijk dat musea inzetten op een duurzame bedrijfsvoering. We zien dat een aantal musea al inspanningen op dit gebied verricht. Zo zijn er musea die een milieubeleidsplan ontwikkeld hebben en hiervoor een internationaal duurzaamheidscertificaat, BREEAM-NL In-Use, hebben ontvangen. Maar er kunnen nog veel meer maatregelen genomen worden, bijvoorbeeld door tentoonstellingsmateriaal te hergebruiken en te streven naar energieneutrale huisvesting en depots. We raden musea aan om zich bij het verduurzamen van hun gebouw te laten adviseren door gespecialiseerde, particuliere organisaties. Duurzaamheid is een verantwoordelijkheid van de musea zelf, maar we zijn van mening dat de subsidiërende overheden hierbij een belangrijke faciliterende en stimulerende rol kunnen spelen.
Zo kunnen stedelijke regio’s hun podia stimuleren om duurzamer te worden, bijvoorbeeld door instellingen op dit vlak te laten samenwerken. Een mooi voorbeeld hiervan is de samenwerking die musea en theaters in de Amsterdamse Plantagebuurt zijn gestart, door gezamenlijk afval in te zamelen en te verwerken. Als het aan de raad ligt, mogen overheden van instellingen verlangen dat zij een duurzaamheidsparagraaf opnemen in de subsidieaanvragen. Deze paragraaf kan worden getoetst aan de hand van de Code Duurzaamheid, die de sector zelf gaat opstellen.
Aanbevelingen
Aanbevelingen over publiek en maatschappelijk bereik
Aan de overheden
- Stimuleer musea om nieuwe publieksgroepen aan te trekken, ook als dat veel inspanning vergt en niet per se zorgt voor stijgende bezoekersaantallen.
- Faciliteer publieksonderzoeken die meer inzicht bieden in de succesfactoren van het bereiken van nieuw publiek.
- Beoordeel de subsidieaanvragen van musea op toepassing van de Code Culturele Diversiteit, volgens het principe ‘pas toe of leg uit’.
Aan de museumsector
- Ga verbindingen aan met andere maatschappelijke organisaties en nodig personen en groepen met een andere (culturele) achtergrond uit om te participeren.
- Presenteer de collectie vanuit een meerstemmig perspectief om haar aansprekend te maken voor publiek met een andere culturele canon, en om ontmoetingen tussen verschillende publieksgroepen tot stand te brengen.
- Volg de Code Culturele Diversiteit. Let daarbij specifiek op inhoudelijke functies (zoals conservatoren) bij het personeel.
- Deel kennis over succesvolle manieren van publieksbenadering met collega-musea.
Aanbevelingen over educatie
Aan de overheden
- Neem de regie als het gaat om meer afstemming binnen stedelijke regio’s tussen musea onderling en tussen musea en scholen.
- Zorg voor centraal geregelde voorzieningen voor (bus)vervoer, zodat voor scholen de drempel lager wordt om met schoolklassen musea te bezoeken.
Aan de sector
- Werk samen met andere musea in de omgeving en met scholen bij het ontwikkelen en afstemmen van educatieprogramma’s.
- Creëer maatgerichte educatieprogramma’s voor verschillende leeftijden, opleidingsniveaus en schoolvakken.
- Besteed speciale aandacht aan het vmbo en mbo.
Aanbevelingen op het gebied van vrijwilligers
Aan de sector
- Zoek in de museumorganisatie naar een goed evenwicht tussen vast personeel, zzp’ers, vrijwilligers en stagiairs.
- Waak ervoor dat vrijwilligers taken uitvoeren die belegd moeten worden bij professioneel personeel.
Aanbevelingen op het gebied van duurzaamheid
Aan de overheden
- Faciliteer en stimuleer musea om duurzamer te functioneren.
Aan de sector
- Ontwikkel een Code Duurzaamheid.
Onderzoeksomschrijvingen.
CBS, 2017
Jaarverslag 2016.
Museumvereniging, 2007
Jaarverslag 2006.
Museumvereniging, 2017b.
Cultural Access and Participation.
European Commission, 2013
Het museum als medium van het geheugen..
Hupperetz, W.M.H., 2017
Het geëmancipeerde museum.
Thije, S. ten, 2016
The Participatory Museum.
Simon, N., 2010
Met het Stadsdelenproject investeerde het Gemeentemuseum Den Haag in een dergelijk netwerk van ambassadeurs. Via de ambassadeurs konden de stadsdeelbewoners van Den Haag een halfjaar gratis het museum bezoeken. Daarbij organiseerde het museum per stadsdeel een speciale avond in het museum waarvoor bewoners zelfs met bussen werden opgehaald.
Het geëmancipeerde museum.
Thije, S. ten, 2016
In 2017 ontwikkelt de stuurgroep Code Culturele Diversiteit een nieuw plan met meer ambitie om diversiteit de komende jaren een vanzelfsprekend onderdeel in de bedrijfsvoering van culturele instellingen te laten worden
Advies Culturele Basisinfrastructuur
2017 – 2020
Raad voor Cultuur, 2016
Museumbrief.
Samen werken,
samen sterker.
Ministerie van OCW, 2013
De regeling is bedoeld voor gezamenlijke initiatieven op het gebied van educatie, publieksbereik, zichtbaarheid, wetenschap, digitale mogelijkheden en collectiebeleid. Het fonds draagt maximaal 40 procent bij. Met het Platform Samenwerking Musea deelt het Mondriaan Fonds ervaringen die musea opdoen op het gebied van samenwerking.
mondriaanfonds.nl
Ontgrenzen en Verbinden
Raad voor Cultuur, 2013
Agenda Cultuur
Raad voor Cultuur, 2015
De Cultuurverkenning, 2014; Agenda Cultuur, 2015
Raad voor Cultuur
Cultuureducatie: leren, creëren, inspireren!
Onderwijsraad en Raad voor Cultuur, 2012.
Zie ook het advies Ons onderwijs 2032 over de rol van cultuuronderwijs in het primair en voortgezet onderwijs.
Platform Onderwijs2032, 2016.
Museumbrief.
Samen werken,
samen sterker.
Ministerie van OCW, 2013;
museumeducatieprijs.nl
Museumcijfers 2011.
Stichting Museana, 2012;
Museumcijfers 2016.
Museumvereniging e.a., 2017a
Vertrouwen in de toekomst.
VVD, CDA, D66, ChristenUnie, 2017
Meer geld voor kunst en cultuur.
Tweede Kamer, 2017
Cultuur in een open samenleving.
Ministerie van OCW, 2018
cultuureducatiemetkwaliteit.nl
Met de Museumpleinbus kunnen groepen 6, 7 en 8 van basisscholen gratis naar het Rijksmuseum, het Van Gogh Museum of het Stedelijk Museum Amsterdam worden gebracht.
museumpleinbus.nl
Vrijwilligers: pijlers onder de musea.
VSBfonds e.a., 2016
Verkenning arbeidsmarkt culturele sector
Raad voor Cultuur,
Sociaal-Economische Raad, 2016
Passie gewaardeerd.
Raad voor Cultuur,
Sociaal-Economische Raad, 2017