Over het belang van geletterdheid
Toen Eline Vere met behulp van morfinedruppels een eind aan haar leven had gemaakt, was heel
Het is een sprekend voorbeeld van wat de verbeelding vermag. Mits doeltreffend aangewend, kan zij de lezer tijdelijk in een andere wereld laten geloven, ze kan emoties bespelen en waarnemingen vertroebelen. Dit vermogen de lezer aan het denken te zetten, te prikkelen en te schokken wordt al eeuwen onderkend – en leidde ertoe dat romans werden gecensureerd of zelfs verboden. Maar sinds een aantal jaren is ook wetenschappelijk vastgesteld dat het lezen van literatuur mensen daadwerkelijk verandert, op het vlak van onze opvattingen, van onze sociale cognitie en ons geestelijk en fysiek
In de eerste plaats vergroot lezen de woordenschat en de leesvaardigheid. Dat wordt de ‘positieve leesspiraal’ genoemd: wie al jong begint met lezen wordt taalvaardiger, gaat lezen leuker vinden en gaat het daarom weer vaker doen. Wie leest, ontwikkelt bovendien empathische vermogens: het dwingt de lezer zich in een andere denkwereld, een ander gevoelsleven te verplaatsen. En andere producten van verbeelding dan? Wie naar een film kijkt, leeft ook mee met een ander personage. Dat mag zo zijn, maar uit onderzoek blijkt dat boekenlezers actiever en effectiever worden betrokken bij de innerlijke wereld van de personages dan filmkijkers of
Maar de effecten van lezen reiken nog verder. Er bestaat een sterk verband tussen een geringe leesvaardigheid en werkloosheid, lage lonen en beperkte carrièrekansen. Leesvaardigheid draagt bij aan de groei van het Bruto Nationaal
Op die punten zijn er grote zorgen. Het aantal leesuren onder Nederlanders neemt al jaren af. In 1975 lazen we nog gemiddeld
Het begint allemaal met het kweken van leesplezier. De inbreng van een bevlogen docent of een enthousiaste bibliothecaris is hier cruciaal. De letterensector heeft behoefte aan dit soort ambassadeurs, die jonge mensen kunnen overtuigen van de schoonheid en kracht van de letteren, in al hun verschijningsvormen. Maar zowel in het onderwijs als in de bibliotheek zijn steeds minder tijd en middelen beschikbaar om lezen en literatuur de aandacht te geven die het verdient.
Ook de beschikbaarheid van de boeken zelf staat onder druk. Het netwerk van bibliotheken en boekhandels is de afgelopen jaren minder fijnmazig geworden. Dat heeft op sommige plekken in het land onherroepelijk geleid tot een verschraling van het aanbod. De gevolgen laten zich raden. Een recent
Tegelijkertijd zien we een toename van het percentage laaggeletterden onder jongeren. Van alle Nederlandse
Zo groeit in Nederland de kloof tussen hooggeletterden en laaggeletterden. Dit is een zeer problematische ontwikkeling, die vraagt om een intensivering van het leesbevorderingsbeleid. Voordat we in dit advies kijken naar de letterensector in al zijn veelkantigheid, willen we dit onderstrepen: zonder een gedegen aanpak van ontlezing en laaggeletterdheid zullen uitgeverijen en boekhandels, bibliotheken en festivals zich moeten heroriënteren op hun toekomst. De wil en het vermogen te lezen gaan aan alles vooraf.
Dit advies is als volgt opgebouwd. In het eerste deel trachten we de letterensector gedetailleerd te beschrijven met behulp van cijfermateriaal en data.
In het tweede deel volgt de analyse van de voornaamste ontwikkelingen in de sector, gekoppeld aan beleidsaanbevelingen. Ten slotte zullen we in het derde deel alle losse adviezen bundelen in een viertal hoofdaanbevelingen.
Louis Couperus.
Bastet, F.L.
1987, p. 123
Wat doet het boek?
Stichting Lezen, 2017
Rapportage Boekenbranche.
Stichting Marktonderzoek Boekenvak, GfK, 2016
International Adult Literacy Survey.
Statistics Canada, 2004
Kernvaardigheden in Nederland.
ECBO, 2012
Media:Tijd in beeld.
SCP, 2015
Een onderzoek van SCP en NPO en nog een aantal onderzoeksbureaus op het gebied van mediagebruik.
Media:Tijd in kaart.
SCP, 2016
Lees:Tijd.
SCP, 2018
Resultaten PISA-2015.
Cito, 2016