Economische waarde
De letterensector is grotendeels zelfbedruipend. De Rijksoverheid steekt
Hieronder nemen we de economie van het boekenvak onder de loep. Hoe heeft de sector de gevolgen van de crisis opgevangen? Welke ontwikkelingen zijn bepalend voor het huidige beeld? Wat kan de overheid doen om die economie
Auteursinkomen flink onder modaal
De inkomenspositie van auteurs is de laatste jaren steeds meer onder druk komen te staan. Hieraan ligt een complex van oorzaken ten grondslag. Voor een deel hebben die te maken met enkele wezenskenmerken van de cultuursector als geheel, voor een deel met een paar tijdgebonden problemen van de letterensector
In een gezamenlijk uitgebracht advies van de Raad voor Cultuur en de SER, Passie gewaardeerd, worden de bijzondere kenmerken van de creatieve sector op een rijtje
Hierbij komen enkele specifieke factoren die de boekenmarkt bemoeilijken. Allereerst liepen door de economische crisis consumentenbestedingen terug. Daarbij komt dat het lezen als bezigheid onder druk staat door de toenemende concurrentie van andere vormen van
De auteurs, die afhankelijk zijn van hun royalty’s, voelden dit als eersten in hun portemonnee. Zoals we hebben gezien, liep de boekenverkoop in de periode
(in 2013:
Behalve door de teruggelopen royalty’s, kromp het auteursinkomen ook doordat de inkomsten uit leenrechtvergoedingen onder druk staan. In de periode
De eerste factor is de opkomst van de Bibliotheek op
Daarom liet OCW op aandringen van de Stichting Leenrecht een onderzoek uitvoeren: ‘Onderzoek naar de ontwikkeling van de afdracht van leenrecht-vergoedingen
Al deze factoren werken foutmarges in de hand. In sommige gevallen ging dat ten koste van de leenrechtvergoeding, in andere gevallen werd die juist ten onrechte uitgekeerd. Het ministerie van OCW concludeert op basis van deze gegevens dat de leenrechtplichtige uitleningen van jeugdboeken over de gehele onderzochte periode met circa 10 miljoen is gedaald door het ontstaan van bibliotheken
Minder duidelijk zijn de effecten van de groei van de
Inderdaad nemen de uitleningen van
Platforms als Kobo Plus en onlinebibliotheek.nl dragen wel degelijk af aan de uitgevers. De kern van het probleem lijkt te zijn dat uitgevers dit niet doorbetalen aan hun auteurs en vertalers. We vinden het belangrijk dat de stakeholders binnen de sector opnieuw met elkaar in gesprek gaan om heldere afspraken te maken over de betaling van een uitleenvergoeding. Bibliotheken, scholen en de Stichting Leenrecht aan de ene kant, schrijvers en uitgevers aan de andere kant. Een oplossing zou kunnen zijn dat een tussenpartij hierbij betrokken wordt. Als auteurs bijvoorbeeld hun digitale rechten voor
Het is in ieders belang dat deze beide dossiers snel tot een oplossing worden gebracht. Het kan niet zo zijn dat auteurs, zonder wie de hele boekensector niet draaien kan, de dupe worden van onduidelijkheid, achteloosheid of slordigheid. Hoewel de inkomsten uit royalty’s en leenrechtvergoeding dus teruglopen, liggen er elders ook kansen voor auteurs. Bijvoorbeeld in het buitenland. Waar de Nederlandse lezersmarkt lijkt te krimpen, is er een wereldwijde lezersmarkt
Het Letterenfonds speelt hierin een belangrijke rol als aanjager, verbinder en subsidiënt. Het is (mede-)organisator van grote manifestaties en beurzen waar de Nederlandse letteren in de etalage worden gezet, het treedt op als intermediair tussen Nederlandse en buitenlandse uitgevers, agenten en vertalers, bijvoorbeeld door hen en groupe enkele dagen in Nederland te ontvangen (het ‘Amsterdam Fellowship’), en – last but not least – het ondersteunt de buitenlandse uitgevers voor een aanzienlijk deel in de
De laatste Buchmesse, waar Nederland en Vlaanderen Schwerpunkt waren, heeft een enorme impuls gegeven aan het aantal vertalingen van Nederlandse (en Vlaamse) letteren, met name in het Duitse taalgebied. In 2016 verschenen in totaal
Het Engelse taalgebied blijft een speerpunt, omdat succes in Engeland en Amerika een springplank betekent naar andere landen. Ook investeert het fonds in het bijzonder in samenwerking met onze buurlanden, en worden er initiatieven ontwikkeld in China, Spanje en Scandinavië.
De eeuwige slingerbeweging van de uitgeverij
Het boekenvak verandert. Terwijl het aantal uitgeverijen gelijk bleef, nam het aantal werknemers sinds 2011
De realiteit is een stuk genuanceerder. Tussen grote concerns en kleine, onafhankelijke spelers is al decennia een slingerbeweging gaande. In de jaren negentig hokten zelfstandige uitgeefhuizen juist massaal samen onder grotere concernparaplu’s. Een uitgeverij als De Bezige Bij stond op de rand van het faillissement en werd gered door de toenmalige Weekbladpersgroep. Bovendien zijn zogenaamd ‘verzelfstandigde’ bedrijven nog altijd vaak onderdeel van een groep. Querido weekte zich los uit de WPG, maar sloot zich aan bij Singel Uitgevers. Daar komt bij dat uitgeverijen die deel zijn van een concern niet automatisch al hun zelfstandigheid opgeven.
Uit de cijfers blijkt dat de grootste marktmacht in 2016 en 2017 nog altijd bij dezelfde twaalf grootste uitgeverijen ligt. Die twaalf uitgeverijen profiteren het meest van
Toch concludeert KVB Boekwerk dat er sprake is van ‘bestsellerisering’ van de
Een groter gevaar voor auteurs en uitgeverij vormt piraterij. Niemand weet precies om hoeveel illegale downloads het jaarlijks gaat, maar Deloitte concludeerde na onderzoek dat
De sector heeft deze situatie misschien over zichzelf afgeroepen, doordat het digitale aanbod lange tijd zeer beperkt was. Ook is het illegaal downloaden lange tijd niet strafbaar gesteld, alleen de aanbieders waren in overtreding. Het Europese Hof van Justitie besliste in 2014 dat downloaden uit illegale bron niet onder de uitzondering voor
Stichting Brein voert actie tegen aanbieders van illegale
De oplossing op de lange termijn ligt wellicht in de creatie van een gesloten systeem, waarbij het
Naast een restrictief beleid pleiten we, in lijn met ons advies over de audiovisuele sector, ook voor een stimulerend beleid waarbij legaal beschikbaar materiaal nadrukkelijk gepromoot wordt. Zo zouden internetserviceproviders de bezoekers van (inmiddels) afgesloten websites, waarop aantoonbaar illegaal aanbod staat, kunnen doorverwijzen naar dbnl.org of naar de websites van de desbetreffende
Het boek als cadeau
In de inleiding maakten we al melding van de doorstart van 16 van de
Naar verwachting zal de Nederlandse economie in 2018 met
Daarnaast is een herwaardering van de brede winkelvoorraad essentieel. Tien jaar geleden dacht men dat een smaller, gespecialiseerd assortiment de oplossing was, nu dringt het besef door dat het aanbod juist breder en dieper moet zijn. Als de klant teleurgesteld raakt, gaat hij het zelf online regelen en zie je hem nooit meer in de
Intussen groeide de boekenmarkt in 2016 en 2017 weer voorzichtig. Tegelijkertijd weten we uit tijdsbestedingsonderzoek dat de totale leestijd van volwassenen
Een andere belangrijke trend is de wijze waarop boekhandel en uitgeverij verweven raken. Het meest recente voorbeeld is de aankoop van boekhandelsketen Bruna door uitgeverij VBK. Zo kreeg de uitgever een extra schakel van de keten in handen: productie en verkoop komen in één hand. Iets dergelijks gebeurt ook bij een platform als Kobo, dat boeken verkoopt en streamt, maar ook nieuwe teksten ‘uitgeeft’:
De boekhandel raakt er steeds meer van overtuigd dat
Het sociale lezen
Auteurs en boeken vormen steeds vaker een onderdeel van de festivalprogrammering. Lezers komen nu eenmaal graag in aanraking met door hen bewonderde auteurs. Ook het leesclubcircuit bloeit als nooit tevoren. Bibliotheken vervullen in het kader van de nieuwe Bibliotheekwet steeds meer een actieve rol als ontmoetingsplek en aanjager van debat en ideeënuitwisseling.
Deze ontwikkelingen, die we als ‘sociaal lezen’ kenschetsen, bieden ook kansen voor het magere auteursinkomen. Auteurs die zich actief een plek in dit circuit toe-eigenen, versterken de band met hun lezers en kunnen ook een nieuw publiek verwerven. Probleem is wel dat de beloning op de podia de laatste zes jaar stagneerde of zelfs terugliep. Hoewel het aantal door de Schrijverscentrale bemiddelde contracten vrij constant bleef, liep het totaal aan uitbetaalde honoraria terug van
Dit is het onmiskenbare gevolg van de cultuurbezuinigingen in dezelfde periode. Literaire organisaties, boekhandels en bibliotheken hebben getracht hun programmering zoveel mogelijk op peil te houden, ten koste van de honoraria en de beloning van de eigen mensen. De organisatie van veel literaire evenementen berust in toenemende mate bij vrijwilligers
De spoken word-sector staat er economisch niet veel gunstiger voor. Podia worden alleen voor losse
Wel slagen spoken word-artiesten er steeds beter in om commerciële opdrachten te verwerven. Ook is er een groeiend educatief aanbod, vanuit organisaties als SKVR en LKCA en vanuit zelfstandige aanbieders, waarmee artiesten op scholen terecht kunnen voor workshops en
Zoals we hebben gezien, vormen boeken en literatuur steeds vaker een onderdeel van festivals van allerlei pluimage. De ondersteuning van festivals door het Letterenfonds is dus een goede zaak, met het oog op het penibele auteursinkomen. De raad is van mening dat de Schrijverscentrale zich proactiever zou mogen opstellen, door zelf bibliotheken, scholen, boekhandels, festivals en andere literaire organisaties te benaderen.
Toch is de raad ervan doordrongen dat niet iedere auteur in de wieg gelegd is voor het podium. Er zullen altijd schrijvers zijn die het beste gedijen in de stilte van hun werkkamer. Auteurs moeten het in de eerste plaats hebben van hun verbeelding, en hun vermogen die verbeelding om te vormen tot glanzende taal. Het vermogen een live publiek te bespelen is een zeer bruikbare kwaliteit, maar mag geen voorwaarde worden om te overleven
Aanbevelingen
Aan het Rijk
- Het auteursinkomen staat onder grote druk. Verschillende maatregelen zouden die druk iets kunnen verlichten:
1. Stimuleer vertalers en organisaties die vertalingen ondersteunen.2. Zorg dat er Europese besluitvorming komt over de toepassing van het lage btw-tarief ope-books .3. Podiumoptredens vormen in toenemende mate een factor van belang in de economie van het boekenvak. Op dit moment hebben festivals onvoldoende middelen om hun ambities waar te maken en auteurs naar behoren te honoreren. Verruim daarom het festivalbudget van het Letterenfonds. - Leenrecht is in de wet opgenomen om het belang van de auteurs te dienen, wat ook het algemeen belang is. Een eerlijke afdracht van leenrechtvergoedingen via de Bibliotheek op School is van het grootste belang.
- Het jaarlijkse aantal illegale downloads is onbekend. Alles staat of valt met het kweken van het bewustzijn dat de uitwisseling van een illegaal gedownload bestand een misdrijf is. Ondersteun een landelijke campagne tegen piraterij.
Aan de sector
- Uitgevers en auteurs moeten gezamenlijk om de tafel gaan om de problemen met de collectieve honorering van de digitale verspreiding van boeken en teksten te evalueren. Waar nodig moet het standaardcontract aangepast worden.
- Haal spoken word-artiesten binnen bij uitgeverijen, zet ze op podia, nodig ze uit in bibliotheken, boekhandels en op scholen. Op die manier wordt het genre stevig verankerd binnen de letterensector.
De Koninklijke Bibliotheek ontvangt 88 miljoen euro per jaar, het Letterenfonds 11,2 miljoen, de Stichting Lezen en Schrijven 15 miljoen, de Stichting Lezen 1,87 miljoen en de Schrijverscentrale 650.000 euro. We laten de subsidies van provincies en gemeenten hier buiten beschouwing.
Daarbij komen de opbrengsten die festivals genereren.
Passie gewaardeerd
Raad voor Cultuur, SER, 2017
Lees:Tijd.
SCP, 2018
Inkomensonderzoek schrijvers en vertalers.
APE, 2018
Openbare bibliotheken.
CBS Statline,
20 september 2017
Hierbij past de kanttekening dat er per uitlening dus geen sprake is van een serieuze teruggang (tenzij de geldontwaarding wordt meegewogen). Maar gevolg van deze ontwikkeling is wel dat auteurs dit deel van hun inkomen voor een belangrijk deel hebben zien verdampen.
Persbericht Stichting Leenrecht,
22 juni 2017
Auteurswet,
artikel 15c, lid 2
Uitgevoerd door onderzoeksbureau Ecorys.
Mits ze dat op een soortgelijke manier doen als bij fysieke boeken. Bijvoorbeeld met het one-copy-one-usermodel, waarbij een licentie recht geeft op het uitlenen van één exemplaar, en dus niet meer exemplaren tegelijkertijd. Daarvoor zouden evenzovele licenties kunnen worden afgesloten, net zoals een bibliotheek meerdere fysieke exemplaren van een titel kan aanschaffen en uitlenen.
Onderzoek van Kantar Public in opdracht van de Auteursbond en Stichting Lira onder 583 schrijvers en 237 vertalers.
2017
Buitenlandse uitgevers krijgen 2/3 van de vertaalkosten vergoed, bij de eerste twee boeken die ze van een auteur doen verschijnen. Daarna stopt de financiële ondersteuning.
Jaarverslag 2016.
Letterenfonds, 2017
Zo blijkt uit een vergelijking van de Jaarverslagen van het NUV, over de periode 2009-2016. Hierin worden de aantallen werknemers uitgesplitst per cao. De werkenden in het boeken- en tijdschriftenbedrijf vallen onder dezelfde cao. De cijfers worden niet uitgesplitst per tak. Toch achten wij deze cijfers representatief voor het boekenvak als geheel.
Monitor 2016.
KVB Boekwerk, 2017
Monitor 2016.
KVB Boekwerk, 2017
Dit is gedaan door het aandeel dat nodig is om het 50%-omslagpunt te behalen tussen 2012 en 2016 te vergelijken. Als er relatief meer titels nodig zijn om het omslagpunt te bereiken, dan is het percentage positief. Is het percentage negatief, dan zijn er relatief minder boektitels nodig om het 50%-omslagpunt te bereiken. Dit laatste duidt op ‘bestsellerisering’. Inderdaad blijkt dat het aandeel toptitels op het totaal aantal boektitels kleiner wordt. Deze ontwikkeling geldt voor alle genres.
Monitor 2016.
KVB Boekwerk, 2017
Onderzoek van Deloitte in opdracht van het Europees Bureau voor Intellectueel Eigendom.
Zicht op zo veel meer
Raad voor Cultuur, 2018
Sectorprognose detailhandel non-food 2018.
Rabobank
Lees:Tijd.
SCP, 2018
Gegevens Schrijverscentrale,
mail 24 januari 2018
Spoken word-data in deze paragraaf afkomstig van Spraakuhloos.