Het werkveld van
de dansprofessional
Het veld waarin dansers, choreografen en dansdocenten opereren is breed, veel breder dan alleen de (gesubsidieerde) artistieke dansproductie voor podia en festivals. Dansprofessionals zijn actief in de podiumkunsten, in het entertainmentcircuit, op dans- en sportscholen, op scholen voor voortgezet en middelbaar onderwijs, in wijkcentra en steeds vaker ook in de zorg. Lange tijd was het vak van danser voorbehouden aan studenten die toegang hadden tot een van de
De podiumkunstsector
Wanneer we het in het kader van cultuurbeleid over ‘de danssector’ hebben, denken we allereerst aan de dans die in theaters, op festivals of op locatie voor een publiek wordt uitgevoerd door (meestal) professionele dansers: dans als podiumkunst. Deze artistieke danssector is klein van omvang, maar sterk van signatuur. Naar schatting zijn er in Nederland ruim veertig professionele gezelschappen actief, vaak met een vaste groep dansers. De meeste gezelschappen zijn geformeerd rond een choreograaf (die dan meestal ook artistiek leider is); de danssector verschilt hierin van de theatersector, waar een groter aantal gezelschappen geïnstitutionaliseerd is en werkt met wisselende artistiek leiders en regisseurs. Naast deze dansgezelschappen zijn er freelance choreografen die werk maken bij productiehuizen en festivals of op uitnodiging bij grotere gezelschappen; zij wisselen het werken voor Nederlandse en internationale opdrachtgevers vaak af.
Gezelschappen en productiehuizen
De dansgezelschappen en onafhankelijke makers in Nederland tekenen voor een breed palet aan dansuitingen, van klassiek en modern ballet tot hedendaagse dans, urban dance en alle mogelijke mengvormen. Van klassiekers als Tsjaikovski’s ‘Zwanenmeer’ en ‘De Notenkraker’ tot de werken van grote Nederlandse choreografen als
Er zijn zo’n elf professionele jeugddansgezelschappen – zoals
Het jeugdgezelschap van Introdans maakt op maat gesneden grotezaalvoorstellingen voor de jeugd. Deze gezelschappen laten jonge toeschouwers – actief en receptief – kennismaken met de danskunst en laten hen via dans nadenken over vraagstukken die hen raken, van verliefdheid tot gescheiden ouders
Dankzij enkele schouwburgen en een aantal internationale dansfestivals, zoals Holland Dance, Julidans, Cinedans en het Holland Festival, kunnen we in Nederland ook kennismaken met internationaal werk (in het geval van
In elk geval zes van de negen grote
Sinds het wegvallen van de productiehuizen uit de BIS per 2013 hebben ook de vier
Vrije producenten
Anders dan in andere podiumkunstsectoren ontbreekt er in de dans een circuit van vrije producenten die balletten of hedendaagse dansvoorstellingen maken voor een breder publiek. Het commerciële aanbod dat er is, vaak afkomstig uit het buitenland, kent een heel eigen karakter: het betreft hoofdzakelijk shows die putten uit gewilde dansstijlen op vaak populaire muziek. Denk aan voorstellingen als ‘Riverdance’ (Ierland), ‘Fire of Anatolia’ (Turkije) en diverse tango-, flamenco- of andere folkloreshows. Grootschalige entertainmentshows als het succesformule ‘Holiday on Ice’ van Stage Entertainment of de theatertours van
Dans in muziektheater
Een aparte vermelding verdient het dansaandeel in musicals, theatrale concerten, muziektheatervoorstellingen en opera. Hierin gaat de dans een relatie aan met andere kunstvormen, zoals zang, toneelspel en muziek. Voor professionele dansers en choreografen vormt dit circuit een extra werkveld; soms slaan muziektheater- en dansgezelschappen hiervoor de handen ineen, soms worden dansers en choreografen door muziektheatergezelschappen ingehuurd. Op de stand van zaken rond het Nederlandse muziektheater (inclusief opera en musical) komen we terug in een afzonderlijk
Presentatieplekken
Het werk van de meeste dansgezelschappen en -productiehuizen is vooral te zien in theaters en op festivals, maar als speelplekken kiezen makers ook steeds vaker alternatieve locaties in de publieke ruimte of bijvoorbeeld in zorginstellingen, bedrijven of gevangenissen. Veel gezelschappen spelen ook op scholen; vooral de jeugddansgezelschappen kennen vaak theater- en scholenversies van
De landelijk gesubsidieerde dansgezelschappen en -productiehuizen speelden in de periode
Op de circa
Naast de theaters laat een flink aantal festivals dans zien. Het is niet van al die festivals na te gaan hoeveel voorstellingen ze programmeren en hoeveel publiek ze trekken. Wel ondersteunt onze analyse onze observatie in Agenda Cultuur dat publiek eerder afkomt op festivals dan op incidentele programmering in zalen, en bovendien tijdens festivals vaak bereid is gedurfdere keuzes te maken uit het aanbod. Zo staan bezoekers voor de dansprogrammering op Lowlands, Oerol of de Parade jaarlijks in de rij. Dit geldt overigens ook voor gebundelde presentaties in theaters, die duidelijk meer publiek trekken dan individuele voorstellingen.
Het entertainmentcircuit
Minder in beeld van overheden maar wel degelijk relevant voor de brede context waarin de dans in Nederland opereert, is de dans die wordt opgevoerd in clubs, recreatieparken, in televisieshows, op cruiseschepen, in familierestaurants en ga zo maar door. Hier staat, meer dan artistiek of fysiek onderzoek, vooral de esthetische aantrekkingskracht centraal: virtuositeit, kracht, schoonheid, symmetrie. Dansers en choreografen laten zich hier minder leiden door eigen artistieke drijfveren, maar stellen hun talent ten dienste van hun (commerciële) opdrachtgevers.
Dansers en performers van alle opleidingsniveaus zijn in dit circuit actief, maar voor mbo-gekwalificeerde dansers liggen hier de belangrijkste baankansen; mbo-dansopleidingen richten zich hier ook heel specifiek
Aandachtspunt
Geregeld doen professionele dansers of dansers in opleiding mee aan televisieprogramma’s bij commerciële omroepen of bij de Nederlandse Publieke Omroep. Niet in alle gevallen krijgen zij hiervoor betaald; vaak zijn dit soort optredens ‘voor de eer’.
Andere domeinen
De vrijetijds- en sportsector
Naast de professionele dans zijn er in Nederland niet te onderschatten circuits van amateurdans en vrijetijdsdans, die eveneens werkgelegenheid bieden aan dansprofessionals. Het onderscheid tussen amateur- en vrijetijdsdans is niet helemaal scherp te trekken. We onderscheiden hier voor het gemak dansers die in hun vrije tijd, in groepsverband, voorstellingen voorbereiden en opvoeren voor een publiek, dikwijls onder (semi)professionele begeleiding (amateurdans), en mensen die op hun vrije avonden lessen volgen in stijldans, ballroom dance, salsadans, streetdance, jazzdans, flamencodans, dansyoga et cetera, zonder de ambitie hiermee op te treden (vrijetijdsdans). Een aparte categorie binnen het amateur- en sportcircuit vormt de erkende wedstrijddans, waar solodansers, paren en groepen op het gebied van stijldans strijden om landelijke en internationale titels
Talloze choreografen, workshopleiders en dansdocenten, vaak freelancers, zijn in deze circuits werkzaam. Dat gebeurt op dansscholen, maar steeds vaker bieden ook andere organisaties danslessen, -cursussen en -workshops aan. Denk bijvoorbeeld aan sportscholen, buurtcentra, particuliere docenten en dansfestivals. Veel sportscholen organiseren groepslessen in energieke dansvormen als zumba, salsa en streetdance. Sport- en bewegingstheatervormen die tegen dans aan schuren, en waar ook dansdocenten werkzaam zijn, zijn bijvoorbeeld circus, acrobatiek, kunstschaatsen, bepaalde vormen van (power)yoga
De zorgsector
Internationaal stijgt de aandacht voor dans als ondersteunend middel in de zorg of als instrument om het fysieke welzijn of het sociale leven te vergroten van mensen voor wie deze waarden onder druk staan: dans(workshops) met ouderen, met mensen met Alzheimer, dementie, autisme, Parkinson of andere aandoeningen, of met kinderen of volwassenen met een fysieke of mentale beperking. Dans helpt mensen prettiger in hun lichaam te zitten, kan (ten dele) de rol van fysiotherapie overnemen en haalt mensen uit een isolement. Een initiatief als Het Danspaleis brengt jongeren en ouderen samen op de dansvloer. Initiatieven als Dance and Creative Wellness en Dance for Health combineren elementen uit de moderne dans, het klassiek ballet en fysiotherapie, waardoor patiënten met bijvoorbeeld reuma of MS flexibiliteit, kracht, coördinatie en houding leren verbeteren. Soms verbinden choreografen en dansers uit de professionele danssector zich met dit soort initiatieven; zo droeg Scapino bij aan de ontwikkeling van Dance for Health en werkten ook choreografe Krisztina de Châtel en Introdans al samen met
Behalve dat deze benadering van dans bijdraagt aan de gezondheid van Nederlanders, is met de toegenomen belangstelling hiervoor ook de arbeidsmarkt voor dansdocenten en (voormalig) dansers groeiende. De hogeschool Codarts in Rotterdam kent een masteropleiding tot danstherapeut. Ook dansdocenten en andere dansmakers komen terecht
Het primair en voortgezet onderwijs
Dansdocenten zijn werkzaam op scholen voor primair of voortgezet onderwijs die dans aanbieden
Kunstvakonderwijs
Hbo-opleidingen
Professionele dansers en choreografen bij dansgezelschappen zijn vooral geschoold aan een van de zeven hbo’s die dansopleidingen aanbieden of aan een internationale dansopleiding. Er zijn in Nederland twaalf bachelors die opleiden tot danser en/of dansmaker, zeven bacheloropleidingen tot dansdocent en drie masteropleidingen (in Amsterdam, Rotterdam en Arnhem). Behalve op dansvaardigheden ligt de nadruk op ondernemerschap en het combineren van verschillende stijlen en disciplines. Daarmee spelen de scholen in op de toekomstige werkpraktijk van hun studenten, die vaak gemengd zal zijn. Aan de hogeschool Fontys in Tilburg kunnen studenten zich bijvoorbeeld specialiseren in ‘dance arts in context’, en ArtEZ in Arnhem leidt elke student op tot danser én dansmaker. Omdat dansers hun lichaam al op jonge leeftijd moeten trainen, volgens ze tijdens hun middelbareschooltijd vaak al een vooropleiding; alle hbo’s bieden
Dansers die in muziektheater en musicals werken, komen ook vaak van de muziektheateropleidingen aan Codarts (Rotterdam) en Fontys (Tilburg). Deze opleidingen leiden op tot allround muziektheaterperformer: studenten bekwamen zich in zang, dans en spel. Enigszins aan dans verwant zijn ook de circustheateropleidingen die dezelfde twee hogescholen aanbieden; ook deze studenten komen soms in dansproducties terecht. Omgekeerd gebeurt het ook: dansers bekwamen zich soms in circus of andere vormen van bewegingstheater.
De Nederlandse hbo-opleidingen staan nationaal en internationaal goed aangeschreven en trekken een groot aandeel buitenlandse studenten. Uit de HBO Monitor 2016 bleek dat van de afgestudeerde hbo-dansers een kwart een autochtone achtergrond had,
Jaarlijks studeerden in de periode
Mbo-opleidingen
Sinds de eerste mbo-opleidingen tot artiest (te onderscheiden in opleidingen tot danser, acteur, musicalspeler en muzikant) in 2005 hun deuren openden, is hun aantal exponentieel toegenomen; er zijn inmiddels alleen al
In het algemeen zijn de baankansen voor mbo-gekwalificeerde dansers echter klein. Van alle afgestudeerde mbo-artiesten vindt slechts
De mbo-opleidingen tot artiest kwamen in 2005 van de grond als doorstroommogelijkheid tussen het vmbo en het hbo-kunstvakonderwijs. Uit een recente analyse van de Commissie macrodoelmatigheid mbo (CMMBO) bleek van alle afgestudeerde studenten tot artiest
Aandachtspunt
De zwakke positie van de mbo-gekwalificeerde danser op de arbeidsmarkt en de geringe kansen om een vervolgdiploma te halen aan een hbo-dansopleiding verdienen extra inspanningen vanuit de overheid, het veld
Het aantal mbo-dansopleidingen is sinds de oprichting van de eerste mbo-opleiding tot artiest sterk gestegen, zonder dat de markt voor deze studenten is meegegroeid. We beschikken niet over afzonderlijke kengetallen van de mbo-dansopleidingen, maar een blik op de explosieve toename van het totale aantal studenten tot mbo-artiest geeft een indruk van de stijging: in 2005 waren er in totaal
De Commissie macrodoelmatigheid mbo (CMMBO) bracht onlangs het ‘Advies arbeidsmarktperspectief van creatieve mbo-opleidingen’
Wij onderschrijven de constatering van de CMMBO dat het aantal mbo-afgestudeerden te snel is gestegen en niet in lijn is met de toename van kwaliteit aan de mbo-opleidingen, en dat er dus te veel, en te matig opgeleide, dansers de
Het advies om de mbo-opleidingen tot artiest aan banden te leggen, beoordelen wij echter als problematisch. Deze mbo-opleidingen vergroten, mits van voldoende hoge kwaliteit, juist de mogelijkheden voor een loopbaan in de dans voor aspirant-dansers die met hun voortgezet-onderwijsdiploma geen rechtstreekse toegang hebben tot het hbo. Om de diversiteit van Nederlandse dansers en dansmakers verder te vergroten, de kruisbestuiving tussen urban dance en hedendaagse dansvormen te stimuleren, en een veel breder Nederlands publiek aan te spreken, is een grotere diversiteit onder geschoolde dansers een must. Dit was in het eerste decennium van deze eeuw ook een zwaarwegende motivatie om mbo-dansopleidingen
Minister
Ook vraagt de raad vanuit dit perspectief graag aandacht voor het hoge aandeel buitenlandse studenten aan de
De hoge kwaliteit van vooropleidingen in veel andere landen geeft internationale studenten een voorsprong bij auditierondes aan Nederlandse hbo-opleidingen. Hoewel deze studenten mede bijdragen aan de hoge kwaliteit van de opleidingen en aan een interculturele dialoog in het Nederlandse dansveld, is de vraag legitiem of de internationale instroom niet moet worden beperkt om ook Nederlands talent meer kans te geven een
Daarnaast roepen we de hbo-opleidingen en het veld op om in gesprek te gaan met de
Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Groningen, Arnhem en Maastricht.
Te verschijnen zomer 2018.
Infographic 2016.
VSCD, 2017
Desondanks is de werkloosheid onder deze groep dansers hoog; hier komen we later op terug.
Dans Werkt.
Douma-Alta, M., 2012
Statistisch supplement
HBO Monitor 2016.
Vereniging Hogescholen, 2017
Statistisch supplement
HBO Monitor 2016.
Vereniging Hogescholen, 2017
Advies Arbeidsmarktperspectief van creatieve
mbo-opleidingen.
CMMBO, 2018
MBO Keuzegids 2017
Dans Werkt.
Douma-Alta, M., 2012
Dans Werkt.
Douma-Alta, M., 2012
Advies Arbeidsmarktperspectief van creatieve
mbo-opleidingen.
CCMBO, 2018