Het maatschappelijke perspectief
Kunst en publiek
Kunst is overal om ons, het publiek, heen. Soms zijn we ons daarvan bewust en even vaak niet.
Wanneer het over het publiek gaat, gaat het snel over de aantallen. Zo ontvingen alle musea en presentatie-instellingen in 2017 gezamenlijk ruim
De actuele beeldende kunst herkent zich hier vaker niet dan wel in en zoekt op haar eigen manier haar eigen publiek. Publiek is dan niet een statische, eenvormige groep, maar een gevarieerd gezelschap van kijkers, participanten, coproducenten en actief betrokkenen. Door het publiek te differentiëren, is de actuele beeldende kunst in staat het ook gedifferentieerde ervaringen te bezorgen. Dat botst soms met het beleid van de overheid met meer nadruk op het behalen van hoge bezoekersaantallen. Het probleem is dat dit niets zegt over de kwaliteit van het gebodene, over de maatschappelijke doorwerking, over de wisselwerking tussen de kunst en het publiek of over de
De raad constateerde al in 2011 dat ‘bezoekersaantallen voor de sector beeldende kunst niet de meest adequate manier zijn om publieksbereik
De raad is van mening dat zulke nieuwe benaderingen noodzakelijk zijn.
How can we know the dancer from the dance
Vier performers voerden elke dag, zes maanden lang, een choreografie op, geïnspireerd op de bewegingen en gebaren van reizigers op Utrecht Centraal.
Publieksparticipatie is een onderdeel van de hedendaagse kunst: in het samenspel van publiek en kunst komt het kunstwerk tot stand en kan het worden beleefd en (na)besproken.
11 Friese Fonteinen
Een hoofdonderdeel van Leeuwarden Culturele
Deze fonteinen kan je een voorbeeld noemen van hedendaagse gemeenschapskunst met winstoogmerk.
Dit alles biedt kansen om ter plekke de effecten van kunst op het publiek te onderzoeken.
Het publiek vergrijst en het verkleurt nauwelijks, zo luidde de diagnose aan het eind van de
Onze kennis van de relatie tussen kunst en publiek bevat, kortom, nog steeds veel witte vlekken. Om het beleid effectiever te maken, moet er ook gekeken worden naar de manieren waarop mensen zich op hun eigen manier tot kunst verhouden. Kunstinstellingen kunnen dan gericht inspelen op wat er
Culturele diversiteit
Diversiteit is de huidige uitdaging voor de sector en een uitgelezen kans voor vernieuwing en avontuur.
Het diversiteitsdenken in de kunstsector wordt bepaald door beelden van de witte, dominante meerderheidscultuur met daarnaast de minderheidsculturen die hierin zullen integreren. Nauw verbonden hiermee zijn veronderstellingen dat zwarte en andere etnische groepen uniform zijn, en zowel sociaal als cultureel achterstaan.
De raad beseft dat dit de sector en de overheden voor een uitdaging plaatst. Het is wel noodzakelijk. Eerder klonk de waarschuwing dat Nederland langs lijnen van sociaaleconomische klasse en etniciteit uiteenvalt, van arm tegenover rijk, wit tegenover zwart, jong tegenover
Een belangrijke vraag is hoe burgerschap vorm krijgt en wat de kunst daaraan kan bijdragen.
De Code Culturele Diversiteit is daarvoor een uitstekend beleidsinstrument.
- Witte monocultuur
Onderzoek van LAgroup naar culturele diversiteit binnen de publiek gefinancierde culturele instellingenin 2008 laat zien dat daar nog overwegend sprake is van een ‘witte monocultuur’ in de personele samenstelling van de kunst encultuursector. 9 In 2017 is dat nauwelijksveranderd. 10 - Incidentele aandacht, niet verankerd
Veel grote culturele instellingen, ook in de beeldende kunst, besteden aandacht aan culturele diversiteit in hun programmering. Maar we constateren ook dat het vaak incidentele activiteiten zijn die niet structureel verankerd zijn in programmalijnen, organisatie enpartners. 11 Hierdoor ontstaan te weinig duurzame connecties en vloeit de aandacht van nieuwe publieksgroepenweer weg. - Expertise blijft onbenut
Expertise op het gebied van inclusief werken wordt nog onvoldoende benut. Deze expertise is bijvoorbeeld wel te vinden bij kleinere organisaties die de expliciete keuze voor inclusiviteit hebben gemaakt. We zien oplossingen in het uitdragen van best practices en in het financieel stimuleren van de instellingen die wel een divers publiek weten te trekken en aan zichweten te binden.
Beeldende kunstinstellingen die inclusiviteit in hun werkwijze hebben ingebed, zijn bijvoorbeeld
Cultuureducatie, cruciaal voor burgerschap
Beeldende kunst moet voor iedereen toegankelijk zijn. Goed gekwalificeerd onderwijs en bevlogen cultuureducatie zijn daarvoor de eerste garanties. Daarom behoort cultuureducatie vanaf de basisschool een vanzelfsprekend en essentieel onderdeel van het curriculum te zijn. Zelf maken en doen, ontmoetingen met kunstenaars en bezoek aan instellingen zijn daarvan
De raad heeft in eerdere adviezen ook op het belang van cultuureducatie
De samenleving heeft steeds meer behoefte aan mensen die bereid zijn de wereld anders te zien, die innovatief zijn en onorthodoxe oplossingen voor problemen kunnen bedenken. De marginale positie van cultuureducatie doet daar geen recht aan.
Cultuureducatie is delicaat: als het te schools en te routineus is, verdwijnt de nieuwsgierigheid van het kind. Als het te cognitief is, kan kunst in een dodelijke leerles veranderen. Toch kan (basis)kennis over kunst en kunstenaars helpen bij het kijken, interpreteren en inzicht krijgen.
Voor kinderen en leerlingen is zelf maken van groot belang voor hun persoonlijke ontwikkeling; het vergroot het zelfvertrouwen in de eigen mogelijkheden en wakkert het plezier in het onbekende aan.
Als het vak al gegeven wordt, houden docenten zich vaak vast aan de traditionele benadering ervan, de westerse canon, en niet aan nieuwe vormen zoals de ‘authentieke cultuureducatie’: aansluiten bij individuele leerlingen.
Cultuureducatie met kwaliteit
Het beleidsprogramma ‘Cultuureducatie met kwaliteit’ heeft het basisonderwijs een voorzichtige impuls gegeven. Interne cultuurcoördinatoren overal in Nederland doen hun best om kunst op hun basisschool in te bedden. Hoewel er succesverhalen zijn, vinden scholen het nog altijd moeilijk om een passende vraag te
Het vak CKV is verplicht voor alle leerlingen. Een prachtige kans voor een brede kennismaking met beeldende kunst. Leerlingen op vmbo, havo en vwo kunnen op bijna alle scholen ook eindexamen doen in een kunstvak.
Het gebrek aan aansluiting is niet zomaar aan docenten toe te schrijven.
Een intensiever contact tussen docenten en educatiemedewerkers van musea, presentatie-instellingen en kunstenaars zou meer afwisseling en relevantie kunnen geven aan de lesstof. Binnen de kunstinstellingen worden steeds andere vormen voor educatie en participatie ontwikkeld. Bijvoorbeeld door te volgen hoe kunstenaars in nieuwe tijden nieuwe kunst maken.
Een complicerende factor voor culturele instellingen is dat vooral kwantitatieve prestatie-indicatoren voor het aantal te bereiken leerlingen gelden. Kwalitatieve samenwerkingsvormen worden daardoor onvoldoende gestimuleerd.
Het kan ook anders. De leden van de vereniging voor cultuurprofielscholen geven op hun website aan ‘niet te willen vinken, maar te willen vonken’: inspirerende cultuureducatie. Een navolgenswaardig voorbeeld is de ‘
Beeldende kunstinstellingen zoals musea en presentatie-instellingen zijn ook belangrijk als het gaat om buitenschoolse cultuureducatie.
Presentatie-instellingen hebben innovatieve programma’s gemaakt die voortkomen uit vragen van scholieren en jongeren of die aansluiten bij door hen aangedragen onderwerpen.
Verbinding met andere domeinen
In het cultuurbeleid van voormalig minister van OCW,
FoodlabPeel
In het project FoodlabPeel werden vijf kunstenaars gekoppeld aan vijf boeren, die in het najaar
In de ruimtelijke ordening vindt er een omslag plaats in het denken over de inrichting van de publieke ruimte: “
De nieuwe Omgevingswet, die gemeenten dwingt hun visie op de omgevingskwaliteit te formuleren, biedt kansen om kunstenaars een rol te geven. Een voorbeeld hiervan is het werk van
Department of Search
‘Department of Search’ op het
Kunstenaars werken vaak samen met bedrijven om technisch innovatieve ideeën te testen en te realiseren.
Het moge duidelijk zijn dat de beeldende kunst een belangrijke rol in de samenleving speelt en breed zichtbaar is.
Aanbevelingen
- Meet de maatschappelijke betekenis van beeldende kunst niet alleen af aan kwantitatieve factoren als het aantal bezoekers, maar vooral aan kwalitatieve aspecten als kennis opdoen, het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden, beleving
en nieuwe inzichten. - Stimuleer nieuwe vormen van kwalitatief publieksonderzoek en
het delen van de resultaten. - Geef de kunst de ruimte zich op haar eigen wijze tot haar
diverse publiek te richten. - Ga in het cultuurbeleid uit van gelijke posities van verschillende groepen
in de samenleving. - Houd er rekening mee dat identiteiten van bevolkingsgroepen niet vaststaan, heb oog voor fluïditeit en subjectiviteit als onderdeel
van een culturele identiteit. - Stimuleer dat subsidieregelingen bij fondsen en overheden gebruikt worden door een brede(re) representatie
uit de samenleving. - Maak best practices op het gebied van diversiteit en inclusiviteit binnen het brede veld van de beeldende kunst beter zichtbaar
en beloon ze. - Pas de Code Culturele Diversiteit toe en stel dat
als subsidievoorwaarde. - Zorg dat kunstcollecties en presentaties van beeldende kunst aansluiten bij de diversiteit in de maatschappij. Laat de eenzijdige focus op het Westerse perspectief van de kunstgeschiedenis los. Stimuleer onderzoek naar kunstcollecties met inbreng
van een divers publiek. - Maak cultuureducatie een integraal onderdeel van het curriculum in het basisonderwijs en
het voortgezet onderwijs. - Stimuleer samenwerking tussen scholen, kunstenaars en culturele instellingen en vraag hun projecten te ontwikkelen die aansluiten bij de leefwereld
van scholieren. - Maak mogelijk dat cultuureducatie niet meer op instellingsniveau wordt beoordeeld maar op samenwerkingsverbanden tussen
instellingen en scholen. - Geef beeldend kunstenaars een rol in het onderwijs als aanjagers van nieuwsgierigheid en inspirators van wat beeldende kunst kan zijn. Denk ook aan de inzet van beeldende kunstenaars binnen
de teach-the-teacher constructie.
High expectations,
higher tresholds.
in: Being public.
How art creates the public.
Lauwaert, M., 2017
Slagen in Cultuur.
Culturele Basisinfrastructuur
2013 – 2016 (pdf)
Raad voor Cultuur, 2012
Noordegraaf-Elens hield in 2015 de Rotterdamlezing met de titel ‘Weg met het publiek’ over dit onderwerp. Zij gebruikt de term publieke waarde in plaats van maatschappelijke betekenis.
www.eur.nl (pdf)
2015
Naar waarde gewogen.
Een nieuw model voor kwaliteitsbeoordeling bij de toekenning van cultuursubsidies
Bunnik, C., Boekmanstichting, 2016
Everyday Participation and Cultural Value.
Part 1, Cultural Trends
Volume 25, 2016
Uit onderzoek van Motivaction blijkt, in opdracht van de Nederlandse Galerie Associatie: “Kunstkopers zijn even vaak man als vrouw, hoogopgeleid, vaak tussen de 51 en 70 jaar oud en woonachtig in de Randstad. Kunstkopers zijn hoger opgeleid en ouder dan de gemiddelde Nederlandse bevolking, ook wonen kunstkopers vaker in de drie grootste gemeenten.” Toch zien we ook veel initiatieven die een veel jonger publiek trekken, zoals de Young Collectors Circle, Young Stedelijk of beurzen als Unseen en The Affordable Art Fair. De indruk leeft echter dat dit soort initiatieven vooral fungeren als ontmoetingsplaats en een vorm van amusement en smaakmaker en dat het aankopen van kunst minder centraal staat.
Agenda Cultuur.
2017 – 2020 en verder (pdf)
Raad voor Cultuur, 2015
Verschil in Nederland.
Sociaal en Cultureel
Rapport 2014
SCP, 2014
De olifant in de kamer.
Staalkaart culturele diversiteit in de basisinfrastructuur
LAGroup, 2008
Advies Culturele Basisinfrastructuur
2017 – 2020
Raad voor Cultuur, 2016
Dit beeld komt bijvoorbeeld duidelijk naar voren in het meeste recente Cultuurplanadvies van de Rotterdamse Raad voor Kunst en Cultuur.
Cultuurplanadvies
2017 – 2020
RRKC, p. 15, 2016
CBK Zuidoost is sterk geworteld in de Bijlmer met een cultureel divers programma en team. BAK werkt inclusief en handelt daarnaar door ruimte te geven aan samenwerkingen tussen kunstenaars die zich diepgaand committeren aan maatschappelijke issues en gemeenschappen: bijvoorbeeld Mathijs de Bruijne en the Uninion of Cleaners (Vakbond voor Schoonmakers) FNV. Tetem heeft in haar bedrijfsvoering ruimte gemaakt voor mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, waardoor de kunstruimte een sterke binding heeft met groepen in de samenleving die niet makkelijk in aanraking komen met beeldende kunst. Roodkapje heeft een sterke binding met de jongerencultuur in de stad.
Agenda Cultuur.
2017 – 2020 en verder (pdf)
Raad voor Cultuur, 2015
Cultuureducatie.
Leren, creëren, inspireren! (pdf)
Raad voor Cultuur, Onderwijsraad, 2012
Innoveren, participeren! (pdf)
Raad voor Cultuur, 2007
Volgens een van de meest invloedrijke denkers over kunstonderwijs, de recent overleden Elliot Eisner, ontwikkelt kunstonderwijs de denkvermogens van leerlingen. Als president van de National Art Education Association in de VS maakte hij een pamflet met lessen die leerlingen leren van kunst.
Monitor cultuuronderwijs in het primair onderwijs & programma Cultuureducatie met kwaliteit
(peiling 2015/2016)
Sardes, Oberon, 2016
Monitor cultuuronderwijs in het primair onderwijs & programma Cultuureducatie met kwaliteit
(peiling 2013/2014)
Sardes, Oberon, 2014
havo: TeHaTex
2012: 5291 (9 procent)
2016: 4131 (7 procent)
Kunst (algemeen)
2012: 8313 (15 procent)
2016: 4131 (12 procent)
vwo: TeHaTex
2012: 2904 (7 procent)
2016: 2311 (6 procent)
Kunst (algemeen)
2012: 5454 (14 procent)
2016: 4823 (12 procent)
kunstcultuur.slo.nl
In Rotterdam hebben culturele instellingen en scholen het heft hiertoe al in eigen hand genomen en zelf het initiatief genomen tot het opzetten van het Rotterdams CKV.
Hierbij werken publiekswerkers op scholen, in cultuurinstellingen en zelfstandigen samen in een professionele leergemeenschap.
In proeftuinen wordt nieuwe inhoud van het vak CKV ontwikkeld die de culturele ontwikkeling van Rotterdamse leerlingen centraal stelt in plaats van een lijstje bezoeken af te werken.
kc-r.nl
Kunst = taal en rekenen.
Drie jaar Boijmans taal en rekenprogramma
Museum Boijmans Van Beuningen, 2017
Het omvangrijke oeuvre van Falk & Dierking is daarvan het beroemdste voorbeeld.
Vanaf 2013 leidde de regeling opdrachtgeverschap van het Mondriaan Fonds tot bijna 200 kunstwerken in opdracht van onder andere scholen, kerken, ziekenhuizen, begraafplaatsen, particulieren, musea en een hotel.
Naar aanleiding van de Boekmanlezing 2017, waarin hoogleraar Cultuurgeschiedenis René Boomkens inging op de rol van de beeldende kunst in de publieke ruimte, vond een debat plaats met onder andere Rijksbouwmeester Floris van Alkemade, Miriam in ’t Veld (burgemeester van Amstelveen en voorzitter van Bouwfonds BPD) en Francien van Westrenen (Stroom Den Haag).
Het verslag is als input gebruikt voor deze paragraaf.
boekman.nl (pdf)
2017
De kunstenaar en de publieke ruimte.
in: Boekman 111
Boomkens, R., Boekmanstichting, 2017
De KNAW is momenteel ook bezig deze ontmoeting te faciliteren door onder andere de oprichting van de Academie voor de Kunsten en een dating-app voor kunstenaars en wetenschappers.