Audiovisuele sector

De minister en staatssecretaris van OCW vragen de raad advies uit te brengen over het cultureel audiovisueel product. Zij verzoeken de raad in elk geval in te gaan op de volgende vragen:

  • Wat is er nodig om pluriforme en kwalitatief hoogstaande Nederlandse culturele audiovisuele content te stimuleren, gezien het veranderende medialandschap?
  • Wat is er nodig om te zorgen dat deze content toegankelijk is en het publiek bereikt, ook internationaal?

De raad zal een aantal concrete beleidsaanbevelingen uitwerken die zich richten op de doelen van de regering om kwalitatief hoogstaande, pluriforme, toegankelijke en zichtbare audiovisuele content in Nederland te waarborgen en te stimuleren. Daarnaast zal de raad ook beschrijven wat de sector zelf kan verbeteren.

Het advies heeft 2020 als focus. Wat is dan, naar verwachting, de stand van zaken in de AV-sector en wat is er nodig – met betrekking tot onder meer opleidingen, techniek en rechten – om ervoor te zorgen dat er een bloeiende en concurrerende AV-sector is?

Om deze vraag te beantwoorden, moet er een zo compleet mogelijk beeld worden gegeven van de situatie en ontwikkelingen in de sector. Hierbij is de aandacht met name gericht op de film- en televisiesector, maar gezien de (komende) ontwikkelingen is het onvermijdelijk techniek- en platformonafhankelijk rond te kijken: van televisie tot on demand en van bioscoop tot virtual reality.

In de adviesaanvraag wordt gesproken over het ‘cultureel audiovisueel product’. Dit betekent echter niet dat het vizier alleen op ‘artistieke’ producties is gericht. Het advies houdt rekening met alle genres, commercieel en niet-commercieel. Die hebben namelijk binnen de AV-sector te maken met dezelfde techniek, met dezelfde mensen, met dezelfde expertise en met dezelfde ontwikkelingen. Daarbij komt dat er ook bij commerciële producties in een bepaalde fase vrijwel altijd publiek geld betrokken is (geweest).

De commissie bestaat uit leden met uiteenlopende expertise. Mede op basis van de informatie uit de vijf focusgroepen (werken in de sector, publiek, techniek, rechten en buitenland) en de AV-sector wordt een analyse gemaakt van de stand van zaken. Die mondt uit in een advies over welke functies en voorzieningen deel moeten uitmaken van overheidsbeleid om de audiovisuele sector in de nabije toekomst sterk en relevant te houden, dan wel te maken. Vanuit het bureau van de raad zullen Anna Petroli en Jaap Visser de commissie ondersteunen.

Het advies richt zich in elk geval op alle onderdelen van de keten, van begin tot eind: onderwijs, ontwikkeling, productie, distributie, exploitatie en publieksbereik – de economie van de sector.

Commissie

Guido van Nispen, voorzitter
Guido van Nispen is algemeen directeur van de Nederlandse persbureaus ANP en Novum Nieuws. Eerder was hij investeerder, commissaris, directeur en adviseur binnen de media- en technologiesector zowel in Nederland, Duitsland als Zweden. Van Nispen is onder andere ook commissaris bij het Triodos Cultuurfonds.

Joop Daalmeijer
Tot november 2016 was Joop Daalmeijer voorzitter van de Raad voor Cultuur. Hij begon zijn loopbaan als journalist en presentator. In 1990 werd hij directeur van Veronica, waarna hij onder andere bij RTL Nederland, Filmnet en Canal+ werkte. Vanaf 1998 tot zijn pensioen in september 2011 was hij werkzaam als, achtereenvolgens: netcoördinator van Nederland 1 en 2, hoofdredacteur van de Wereldomroep en directeur van de NTR. Joop Daalmeijer is onder meer voorzitter van de Raad van Toezicht van Free Press Unlimited en bestuurslid van deBuren in Brussel.

René Delwel
René Delwel is directeur van United, een full service facilitair bedrijf dat technische en creatieve ondersteuning biedt voor multimediale audiovisuele producties. Zijn verantwoordelijkheid is enerzijds de verdere ontwikkeling van de full service broadcast facilities portfolio – vooral gericht op UHD en high performance workflows – en anderzijds de ontwikkeling van new business. Delwel heeft vroeger gewerkt bij KPN, de NOB en verschillende Europese bedrijven in de mediatechnologie

Dorien Goertzen
Dorien Goertzen schrijft scenario’s voor film en televisie en is adviseur op gebied van digitale content. Eerder was zij hoofd Drama & Digitale Projecten bij producent IDTV en werkzaam bij haar eigen bedrijf Doco Digital (digitale filmdistributie). Goertzen is van oorsprong jurist, gespecialiseerd in intellectueel eigendom. Zij heeft zo’n vijftien jaar ervaring in de filmdistributie – zowel op het gebied van sales als op het gebied van acquisitie.

Ferry Kesselaar
Ferry Kesselaar is sinds 2000 hoofd technologie en ICT bij de NOS en verantwoordelijk voor de volledige digitalisering van de NOS. Hij heeft ruim 25 jaar ervaring in de wereld van radio, televisie en mediaproductie.

Sander van Meurs
Sander van Meurs is sinds 2005 mede-eigenaar van film/tv-productiebedrijf Pupkin. Als producent is hij verantwoordelijk voor de zakelijke bedrijfsvoering. Daarnaast is Sander bestuurslid van de vereniging van Onafhankelijke Televisie Producenten (OTP). Eerder werkte hij als producer bij de Nederlandse Publieke Omroep aan dramaseries, programma’s en evenementen.

Tom de Mol
Tom de Mol is ruim twintig jaar actief als jurist en ondernemer in media. Als jurist is hij tussen 1993 en 2002 werkzaam geweest bij zowel publieke als commerciële omroepen. Van 2002 tot 2017 was hij advocaat in Amsterdam, gespecialiseerd in mediarecht en adviseerde hij omroepen, producenten en programma- en filmmakers. Sinds 2005 heeft De Mol zijn eigen filmproductiebedrijf waarmee hij tot op heden twaalf Nederlandse bioscoopfilms heeft gerealiseerd.

Erwin Provoost
Erwin Provoost is film- en televisieproducent. Zijn productiebedrijf MMG, startte hij in 1981. In 2005 werd zijn bedrijf overgenomen door Eyeworks. Van 2009 tot 2012 was hij algemeen directeur van Eyeworks België. In 2012 maakte hij de overstap naar WPG uitgevers België om hun audiovisuele poot uit te bouwen. Provoost doceert filmproductie aan de Universiteit Gent, bekleedt bestuursmandaten bij Proximus TV (het vroegere Belgacom), Touring België, het Filmfestival van Oostende en is stichtend lid van het Vlaams Audiovisueel Fonds.

Géke Roelink
Géke Roelink, sinds 2011 directeur van Filmhuis Den Haag, heeft zich gespecialiseerd in cultuurmanagement, marketing en filmvertoning. Eerder werkte ze bij Filmmuseum EYE (hoofd sector Presentatie) en bij de Universiteit van Amsterdam, Nemo en Felix Meritis. Géke bekleedt diverse bestuursfuncties, onder meer bij de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) en de Associatie Culturele Marketing Communicatie (ACMC).

Pim Schmitz
Pim Schmitz is sinds 2010 CEO van Talpa Media, het mediabedrijf van John de Mol dat in april 2015 gekocht is door ITV Plc. Daarnaast is Schmitz vanuit Talpa Holding verantwoordelijk voor de Radio 538 Groep en als lid van de raad van commissarissen voor Talpa’s belang in SBS Broadcasting. Voor Talpa Media was Schmitz onder andere werkzaam bij Endemol als Executive Vice President M&A, bij Cyrte Investments als hoofd Private Equity en bij ABN AMRO Bank op de afdeling Corporate Finance.

Annemiek van der Zanden
Annemiek van der Zanden is sinds 2011 studieleider Documentaires aan de Filmacademie. Ze werkte eerder als lecturer aan de Universiteit van Londen en als producent/regisseur. Daarvoor werkte ze voor de NTR waar ze als eindredacteur Documentaires eindverantwoordelijk werd voor Het Uur van de Wolf, Holland Doc en Teledoc.

Taco Zimmerman

Taco Zimmerman startte zijn televisiecarrière op 15-jarige leeftijd bij Club Veronica. Na zijn studie Politicologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam richtte hij in 1996 Palazzina Productions op dat ‘hofleverancier’ was voor zenders als Discovery Channel en National Geographic. Sinds 2006 is hij eigenaar-directeur van Tuvalu Media, bekend van programma’s als Maestro, Ali B Op Volle Toeren en Brugklas.

Adviesaanvraag

Lees de Adviesaanvraag cultureel audiovisueel product (pdf)
Wilt u reageren op de adviesaanvraag van de minister? Klik dan hier.

Audiovisuele sector Beeldende kunst Letteren en bibliotheken Dans Monumenten en archeologie Musea Ontwerpsector Opera en muziektheater Theater